NL-Alert werkt nog lang niet optimaal

De proef met NL-Alert lijkt grotendeels geslaagd. Veel mensen kregen rond het middaguur een controlebericht waarin stond dat de telefoon goed is ingesteld. Alle aanbieders van mobiele telefonie in Nederland verzenden NL-Alert via hun 2G- en 3G-netwerk. In de toekomst zullen zij NL-Alert ook via het 4G-netwerk uitzenden.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie zegt dat de berichten goed zijn verzonden van de meldkamers naar de telefoonmasten. Ook die hebben het bericht grotendeels verzonden, zegt een woordvoerder. “Op basis van de eerste signalen zijn wij tevreden.” Het ministerie kan nog niet zeggen hoeveel mensen het bericht hebben gekregen. Die cijfers worden op een later tijdstip bekend gemaakt.

Toch kwamen er vandaag uit IJsselmonde verschillende berichtgevingen over het testbericht van NL-Alert. Zo waren aansluitingen op het mobiele netwerk die het bericht wel ontvingen, maar er waren ook tegengestelde berichten dat er niets was ontvangen op de voor ingestelde Smartphone. Via een Twitter naar de Veiligheidsregio ZHZ leerde dat als men het tesbericht niet had ontvangen contact op moet nemen met de provider. Thans zal deze instantie ook hun beheerder hiervan op de hoogte stellen.

NL-Alert is een alarmmiddel van de overheid voor op de mobiele telefoon. Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Het maandelijkse test alarm op de 1e maandag van de nieuwe maand om 12:00, ging wel af in de Beverwaard

Geef een reactie