Busbaan open voor bezoekers naar de Kuip

Busbaan A16 zijde Groenehagen
Busbaan A16 zijde Groenehagen

Stadsbeheer en Rijkswaterstaat moeten serieus kijken naar openstelling busbaan A16 voor bezoekers van de Kuip in het weekeinde. Deze ligt dan ter hoogte van IJsselmonde er verlaten bij, maar geeft direct toegang tot P+R Beverwaard.

De busbaan op de A16 ter hoogte van IJsselmonde ligt er door de weeks verlaten bij. Af en toe rijdt er een streekbus overheen die gebruik maakt van deze afslag die hen richting Beverwaard en Ridderkerk voert. In de spits zijn er iets meer bussen die gebruik maken, maar over het algemeen wordt deze dus zeer weinig gebruikt.

P+R Beverwaard 
De bussen passeren het OV punt P+R Beverwaard, die een behoorlijke capaciteit heeft aan parkeerplaatsen, maar die nagenoeg doordeweeks maar zeker in het weekeinde onbenut blijft. Er kunnen totaal circa 500 auto’s op het parkeerdek boven de tramremise van de RET, en daarnaast kunnen er nog 2000 staan op het daarachter gelegen evenementen terrein. De gelijknamige tramhalte biedt een snelle verbinding naar het centrum van Rotterdam, en rijdt dan langs de Kuip.
IJsselmonde vol geparkeerd
Ondanks deze parkeerplaatsen in de nabijheid van de Kuip, en het gratis OV voor en -na de wedstrijden van Feijenoord blijft IJsselmonde in sommige delen onbereikbaar. Dit komt mede door dat delen hier afgesloten worden in omliggende wijken. Wegen lopen dan vol als de wedstrijd voorbij is. Dit ondanks dat de club uit Rotterdam-Zuid op hun website graag ziet dat men op afstand parkeert, en met het openbaar vervoer naar de Kuip afreist.
File
De supporters schare van Feijenoord komt van ver, en dat is al te merken op de snelweg op de van Brienenoordbrug. Regelmatig staat deze vol, en vormt vaak een file op de afslag Feijenoord. Zou men 2 km doorrijden dan ligt daar de busbaan die dus een direct verbinding geeft naar de P+R Beverwaard. Vandaar uit reizen zij gratis met het openbaar vervoer naar de Kuip.
Gevolgen onderzoeken
Het zou zeker een onderzoek waard zijn naar deze optie, zeker voor wat betreft de wedstrijden in het weekeinde, want het gebruik door bussen van de busbaan is dan zeer gering. Een technische aanpassing van de verkeerslichten op het viaduct van de Groeninx van Zoelenlaan zou misschien nodig zijn, en voordien zal er wel gekeken moeten worden wat deze verkeersdrukte betekent voor haar omgeving. De winst is dat er uiteindelijk 2500 auto’s minder in de wijken worden geparkeerd, en dat betekent minder files voor en -na de wedstrijd in IJsselmonde.

Geef een reactie