Verkeersdrukte rondom scholen neemt niet af

Gronsvelderf

Afgelopen week was er in het nieuws te lezen dat er rondom scholen nog steeds veel ongevallen plaats vinden!

In een straal van 150 meter rond scholen vonden de afgelopen drie jaar meer dan 10.000 ongevallen plaats, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws en de Rijksuniversiteit Groningen. Bij scholen in een grote stad zijn dertien keer zo veel ongelukken als bij scholen op het platteland. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) noemt het aantal in een reactie ‘echt te veel’.

Als we de cijfers bezien v.w.b. de Beverwaard, en met name voor het Gronsvelderd, waar de scholen RK de Regenboog en de Parel gevestigd zijn, dan zien we dat er gelukkig weinig ongevallen plaatsvinden.

Toch tijdens een moment opname vrijdagmiddag jl. zie je dat de verkeersdrukte met autoverkeer nog steeds een grote rol speelt. Ouders halen kinderen nog steeds met de auto op uit school, en dat ten spijt van alle inspaningen en verkeersmaatregelen die de Deelgemeente destijds en tot nu toe genomen heeft.

Opening éénrichtingsweg Gronsvelderf 2012

Om de hoek van het Hackfortdam ligt een kleine Kiss+Ride zone deze wordt nauwelijks gebruikt om kinderen daar af te zetten of op te halen!

In 2012 onthulde de toenmalige portefeuillehouder van de Deelgemeente IJsselmonde het verkeersbord met daarop de aanduiding éénrichtingsweg op het Gronsvelderf. Reden; het was ondoenlijk geworden dat in deze straat het verkeer elkaar nog langer tegemoet reed. De maatregel was ingegeven gelet op het feit dat de wegbreedte onvoldoende was. Het parkeren tijdens het in -en uitgaan van de scholen zorgden dan ook voor opstoppingen en de nodige irritatie van alle weggebruikers op het woonerf. Het geeft enige lucht t.a.v. die situatie, maar ook niet meer dan dat!

Overigens hebben de scholen ook nog een rol gespeeld om tot een oplossing te komen v.w.b. de verkeersdrukte op en rond het Gronsvelderf! In 2014 werd in samenwerking met de gemeente in IJsselmonde de “Loopbus” op touw gezet. Geinstrueerde (vrijwillige) ouders met felgekleurde hesjes namen kinderen bij de hand vanaf een startpunt gemarkeerd met een stoeptegel elders in de wijk om daar via een aangewezen route naar school te lopen. Ondanks dit mooie initiatief was het na een maand alweer voorbij!

We zijn zes jaar verder nadat de eerste maatregelen zijn genomen, en zo te zien zijn we er niets mee opgeschoten? Als men de situatie observeert , zoals vrijdagmiddag, dan is het eigenlijk ronduit hoogstmerkwaardig te noemen dat dit nog anno 2018 plaatsvindt. In een relatief kleine wijk, één kind per auto met ouder(s), en zonder gordel om, rijdt naar huis om het weekend in te gaan terwijl het zonnetje uitbundig scheen. De fiets of een stukje lopen naar huis had een mooi alternatief kunnen zijn, en net zo snel, om de verkeerssituatie en ook nog eens de luchtsituatie te verbeteren op en rond het Gronsvelderf in de Beverwaard?

 

Geef een reactie