Mysterie van de Cornelis van Beverenbrug

C van Beverenbrug
C van Beverenbrug

Ooit u zelf weleens afgevraagd wie de architect van de voet/fietsbrug is van de Beverwaard, de Cornelis van Beverenbrug, naar Groenehagen en Tuinhoven? Heeft de architect van de Erasmusbrug plagiaat gepleegd want ons bruggetje heeft toch dezelfde vorm als die brug die over de Maas heen ligt? Welke brug stond er nu eerder, de Cornelis van Beverenbrug of de Erasmusbrug die veel langer is in lengte dan dat kleine “Zwaantje” bij de Beverwaard. Wie was eigenlijk Cornelis van Beveren?

Cornelis van Beveren                                                                                                             Deze man leefde van 1591 t/m 1663. Hij was ridder en bekleedde vele functie in die tijd waaronder; vijf maal burgemeester van Dordrecht, rentmeester van Zuid Holland, Baljuw en Dijkgraaf van het Land van Strijen. Curator van Leiden en nog vele functies die hij vervulde in die tijd als we Wikipedia mogen geloven. Het hoogste wat hij bereikte was op 1 december 1660. Toen werd Van Beveren evenals Cornelis de Graeff en Johan de Witt door de Staten van Holland aangesteld als lid van de commissie ter educatie van prins Willem III van Oranje-Nassau, “het kind van staat”.

Hij bestuurde destijds in het gebied waar wij nu op dit moment wonen in de Beverwaard! Straten en objecten worden daardoor vaak vernoemd naar personen die veel hebben betekend in het verleden. Denk ook maar eens aan objecten zoals bruggen.

Maarten Struijs                                                                                                                       Eén van de architecten die voor de Rotterdamse gemeente werkte was Maarten Struijs. In die tijd ontwierp hij vele gebouwen door heel Nederland heen, zo ook de Rookgasreiniger aan de Doklaan op Rotterdam Zuid, het metrostation Tussenwater bij Hoogvliet en zelfs het politiebureau aan de Beverwaardseweg om maar een paar voorbeelden te noemen.

Begin jaren “90 zal het geweest zijn dat de gemeente Rotterdam opdracht geeft voor een nieuwe verbinding over de Maas aan de Kop van Zuid. Hiermee kwam directe oeververbinding tot stand komen die aansluit richting de Coolsingel. Dan komen de architecten in beeld die een ontwerp op papier zetten hoe de brug eruit moet zien. Uitstraling, allure zal daarbij erg belangrijk zijn, maar ook de kosten zullen daarbij een rol spelen.

Toch kiest de gemeente niet voor het vierstokkige ontwerp van Maarten Struijs, maar voor het ontwerp van architect Ben van Berkel, die ook nog eens 40 miljoen duurder uitviel! De rest is geschiedenis v.w.b. de Erasmusbrug, zij ligt er al sinds 1996.

Toch is het vreemd dat de Cornelis van Beverenbrug zoveel gelijkenis toont met die van de Erasmusbrug! Onlangs hoorde ik het verhaal dat het kleine “Zwaantje” bij de Beverwaard diende als model voor de grote brug over de Maas, ook wel Tuinbrug genoemd. Dat zou kunnen, maar Struijs had toch een ander model als Erasmusbrug in gedachte en niet een Erasmusbrug in het klein? Of kreeg hij opdracht om deze in het klein aan te leggen bij de Beverwaard?

Plagiaat                                                                                                                                     In 1994 is de Cornelis van Beverenbrug in gebruik genomen, feestelijkheden via foto materiaal zijn niet of nauwelijks te bespeuren op internet. Misschien dat er bewoners in het bezit zijn van fotomateriaal? Twee jaar later werd de Erasmusbrug in 1996 in de maand oktober in gebruik genomen. Het is een exacte kopie van de brug bij Beverwaard. Zou er dan plagiaat gepleegd zijn door één van de architecten? Daar gaan we niet vanuit, maar hoe zit het verhaal dan precies in elkaar? Is het dan toch waar dat de Erasmusbrug op kleinere schaal werd gebouwd om uit te proberen, want het was immers een Tuibrug die nog niet veel voorkomend was in Nederland.

Brug schudt                                                                     Dan ontstaan er vlak na de ingebruikname van de Erasmusbrug problemen. Het brugdek begint bij windkracht zes onverwacht onverwacht te slingeren. Dit komt doordat regendruppels het profiel van de tuien licht wijzigden en gevoeliger maakten voor windgeïnduceerde trillingen. Om de trillingen te dempen, zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd, aldus de lezing van de gemeente Rotterdam.

Hoe zit het dan met ons kleine “Zwaantje” bij de Beverwaard, want dat is toch ook een Tuibrug zult u zeggen? Klopt, daar blijkt toch ook wel een voelbare beweging waar te nemen als de wind er vat op krijgt. Toch is aan deze brug geen aanpassing gepleegd. De brug is veilig om te gebruiken die de Beverwaard met Groenhagen en Tuinhoven verbindt richting Keizerswaard! Toch blijft de vraag hoe het komt dat de Cornelis van Beverenbrug zoveel lijkt op die van de Erasmusbrug. Als bewoner kijken wij in ieder geval met trots naar het kleine “Zwaantje”!                                                                                                                                                                                                              

 

     

Geef een reactie