10 jaar na opening blijkt Noord-Zuidverbinding onmisbaar te zijn

Noord-Zuidverbinding
Noord-Zuidverbinding

De Noord-Zuidverbinding aan de Rhijnauwensingel, die op de kop af 10 jaar geleden in 2004 werd geopend, blijkt onmisbaar te zijn geworden voor een betere doorstroming door de Beverwaard. Eind negentiger jaren werden hiervoor plannen gemaakt binnen de gemeente, en dat ging niet zonder slag of stoot onder de bewoners.

De Beverwaard zou een autoluwe wijk moeten zijn in de toekomst zijn, althans dat was de bedoeling toen de tekenaars wijk op papier zette. De kleine straatjes in sommige delen van de Beverwaard waren al snel niet bestand tegen het snelgroeiende autoverkeer en krioelden om op hun plaats van bestemming te komen. Vooral de bewoners van de Ter Wormstraat en de Eckartstraat konden daarover meepraten. Deze lagen in het verlengde van elkaar samen met de Cannenburchstraat die de doorgaande verkeersader door de wijk heen vormde. Al het autoverkeer inclusief vrachtwagens moesten zich toen door de smalle woonerven een weg heen banen om aan de andere kant van de wijk te geraken. Veelal moesten voertuigen achteruit om ruimte te creëren voor een tegenligger. Op een gegeven moment waren zij de verkeersdrukte door hun straten beu en gooide deze open als protest.

Noord-Zuidverbinding
Afsluiting Ter Wormstraat/ Eckartstraat

Op de Rhijnauwensingel moest de Noord-Zuid verbinding gerealiseerd worden om aan deze situatie een einde te maken, aldus de gemeente. Dat ging niet zonder slag of stoot onder de bewoners. Luchtvervuiling, geluidsoverlast, en hoge snelheden waren de voornaamste bezwaren en zorg van de bewoners die daar woonden. Daarnaast kwamen ook bezwaren uit de Ter Wormstraat en de Eckartstraat, want een aantal doorgangen die de overlast veroorzaakten werden afgesloten voor auto’s, en dat vond men onhandig. Het besluit voor de aanleg Noord-Zuid verbinding probeerden de bewoners nog wel tegen te houden bij de Algemene Bezwaren Commissie, maar helaas zonder resultaat!

Hiermee was de weg vrij voor de gemeente om de Noord-Zuidverbinding te realiseren op de Rhijnauwensingel langs het winkelcentrum van de Beverwaard. Singels werden gedempt en maakten plaats voor een geasfalteerde weg overigens zonder voetgangers oversteek plaats (vop).

Op 16 december 2004 was het dan zover. Onder toeziend oog van de bewoners van de Beverwaard werd de Noord-Zuidverbinding officieel in gebruik genomen. Deze handeling werd verricht door K. Jungheim, lid van het Dagelijkse Bestuur van de toenmalige deelgemeente van IJsselmonde.

Noord-Zuidverbinding
Noord-Zuidverbinding

De bewoners kregen toch nog wel gelijk op één van de drie punten waarvoor zij bezwaar hadden aangetekend. Naast meer luchtvervuiling, en geluidsoverlast bleek het te hard rijden over de nieuwe verbinding al snel een aandachtspunt. Later werd er een voetgangers oversteekplaats (vop) aangelegd om de snelheid te verminderen van de motorvoertuigen. Ook werd de oversteek afgeschermd met (beweegbare)obstakels in de vorm van een piramide. Ook de ingang van de Keverborgstraat aan de Schinnenbaan werd afgesloten voor alle verkeer, want daarvoor kwamen in de plaats een in en -uitrit op diezelfde gloednieuwe weg.

Nu tien jaar later na de opening in 2004 heeft de Noord-Zuidverbinding zijn nut wel bewezen. Aandachtspunt blijft toch nog wel de snelheid van de motorvoertuigen, alhoewel deze meestal opvallen tijdens de rustige uren in de Beverwaard. Uiteindelijk blijkt de aanleg van deze weg een belangrijke schakel te zijn voor de doorstroming van het verkeer in de wijk.

Geef een reactie