Verkeersregels houd U er aan, wel zo prettig!

De wijk Beverwaard is eind jaren zeventig gebouwd als autoluwe wijk. Diegene die dat ooit bedacht heeft zat met deze visie er behoorlijk naast. Hedendaags staan de straten overvol met auto’s van haar bewoners, en die moeten d..m.v. verkeersregels geleid worden door de wijk.

De laatste decennia zijn er al wat behoorlijk aanpassingen gepleegd wat duidt op een te krappe infrastructuur. Bij die veranderingen worden de nodige verkeersborden bijgeplaatst in de wijk, en als men zich aan de regels houd dan gaat het allemaal goed komen. Toch staat de veiligheid in de wijk bij sommige situaties onder druk, en het is daarom goed om eens de verkeersborden onder de aandacht te brengen die in onze wijk aanwezig zijn.

De Beverwaard is een 30 km zone gelegen tussen de Beverwaardseweg en de Groeninx van Zoelenlaan. In de wijk zelf zijn er dan weer uitzondering op de woonerven.

Zo zien we op de meeste singels het links staande bord op de foto. Sinds een jaar zijn deze aanwezig. Fietsen is hier dus toegestaan, scooters mogen daar niet rijden!

De wegen langs de singels zijn vaak ook afgeschermd met rood/witte opklapbare paaltjes. Wil niet zeggen dat u daar niet even gebruik kan maken als u moet laden en lossen. Het is zeker niet de bedoeling dat de singels als verkorte doorsteek worden gebruikt of als parkeerplaats. U hindert hiermee de hulpinstanties bij een calamiteit, zoals ambulance, brandweer of politie.

De uitzondering qua snelheid ligt op de woonerven die de wijk rijk is. Voetgangers en fietsers hebben daar voorrang, en het belangrijkste is dat er maar stapvoets gereden mag worden. Parkeren alleen in de vakken waar een P is aangeduid. Dit gebied beschermd dus de zwakkere verkeersdeelnemers. De borden die daar bij behoren zijn blauw, en het oprijden van een woonerf gaat gepaard met een verhoogde inrit. Het einde van het woonerf is het zelfde blauwe bord met daarop een rode diagonale streep.

Verhoogde inrit woonerf
Verhoogde inrit woonerf

De foto hiernaast geeft dus de situatie weer van het woonerf. Het blauwe bord en de verhoogde inrit. Bij het verlaten van het woonerf moet u voorrang verlenen op het verkeer wat u kruist. Zelfs de voetganger moet u voorrang verlenen!

 

 

Rhijnhauwensingel
Rhijnhauwensingel

Zelfs de Beverwaard ontkomt niet aan voetganger oversteekpaden (VOP). Een aantal liggen er in of aan de ingang van de 30 km zone. In de Cannenburchstraat, Rhijnhauwensingel, en de Schinnenbaan zijn deze aanwezig. Uit het oogpunt van veiligheid voor de voetgangers zijn deze neergelegd. Zeker op de Rhijnhauwensingel daar maken bewoners veel gebruik van i.v.m. het OV punt en het winkelgebied.

Dit zijn de hoofdzakelijk aandachtspunten in de wijk, en daar behoren ook nog de situaties rondom de scholen bij. De aanpassing aan het Gronsvelderf heeft voor een rustiger verkeersbeeld gezorgd, maar het blijft opletten als weggebruiker!

Ingang Sandenburgbaan
Ingang Sandenburgbaan

Soms zijn verkeersborden onlogisch of toch niet? Het onderstaande bord geeft aan dat het gesloten is voor vrachtauto’s richting de Sandenburgbaan. Het wordt dus omrijden vanaf de noordzijde van de Beverwaard. Wist u dat het parkeren van vrachtwagens niet toegestaan is in de wijk? Bestuurders kunnen hun voertuig parkeren op het terrein aan de Edo Bergsmaweg t.o.v de RET tramremise. Onder een vrachtwagen wordt verstaan een massa meer dan 3500 kg.

 Toch is er een verkeersbord die onder de aandacht gebracht moet worden. Dat zijn namelijk de borden die aanduiden dat er een invalide parkeerplaats aanwezig is. Deze zijn gekoppeld aan het kenteken van de auto, maar bij het winkelgebied aan de Oude Watering is een algemene invalide parkeerplaats. Gaat u daar onterecht op staan dan kost u dat een bekeuring van € 350,=. Reden genoeg om dit niet te doen!

Laat een reactie achter bij Anoniem Reactie annuleren

%d bloggers liken dit: