Ongewenst tramtracé helemaal op de schop

Nieuwe rails ligt al weer bij de Nieuwenoord

Vanaf 10 februari van dit jaar tot 17 juli is men bezig aan het tracé van tramlijn 2 op de Reyerdijk in IJsselmonde. Dat riep de nodige vragen op!

Een half jaar zouden de werkzaamheden gaan duren, en politiek en bewoners gingen zich roeren omdat oudere mensen, die slecht ter been waren, te ver moesten gaan lopen naar een ander OV-opstappunt. Het lijkt erop dat het met een stukje extra aanvullend vervoer dit probleem verholpen is?!

Hoe anders was dit toen de tramlijn geopend werd eind jaren “60 van de vorige eeuw. De oudere IJsselmondenaren zullen het nog als de dag van gisteren herinneren dat er tegen de komst van de sneltram fel werd geprotesteerd aan de Reyerdijk. De angst was dat er op dit deel van het traject levensgevaarlijke situaties zouden ontstaan, met alle gevolgen van dien.

Spandoeken en borden met de tekst, ’De tram is snel, de dood is sneller’ en ’Rotterdam is een metrowonder, Hordijkerveld zit in het gedonder’ spraken boekdelen. Een kleine duizend man waren toen op de been namens het actiecomité Veilige Trambaan Hordijkerveld om te protesteren tegen de komst van de sneltram. Hij kwam er uiteindelijk wel die sneltram! De rest is historie en de tram is na al die jaren eigenlijk niet meer weg te denken uit IJsselmonde gezien de protesten van beging dit jaar toen bekend werd dat het tracé er 7 maanden uit zou liggen! Ze heeft haar dienst dus al die jaren bewezen?!                        

Wie even een kijkje gaat nemen bij de werkzaamheden zien we dat het gehele tracé is afgebouwd, de rails, de dwarsliggers, de bovenleiding, eigenlijk alles.

De werkzaamheden vinden plaats op de Reyerdijk, vanaf Nieuwenoord tot net na de Huniadijk. De trambaan wordt opgehoogd en de sporen worden vernieuwd. De tramhalte en trottoirs langs de trambaan worden opgehoogd.
De bovenleiding, zowel de kabels als een groot deel van de masten, worden vervangen. Om toekomstige hinder voor de omgeving te beperken vinden er gelijktijdig werkzaamheden plaats aan de waterleiding, riool en stadsverwarming, op de plekken waar deze de trambaan kruisen.

De eerste meters aan rails zijn alweer gelegd vanaf de rotonde bij de Groene Tuin Bredenoord, maar deze moet nog afgesteld worden. Als alles klaar is zal dit tracé met drie haltes weer jarenlang mee kunnen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.