Scheuren en slijtage aan nieuwe duurzame parkbruggen in Beverwaard

De twee nieuwe parkbruggen in het park aan de Schinnenbaan vertonen nu al, na nog geen zes jaar gebruik, scheuren en slijtage in het brugdek! Deze bruggen moeten nog tientallen jaren dienst doen!

De bruggen die in december 2013 werden geplaatst waren ter vervanging van de oude houten bruggen die ruim dertig jaar dienst deden en aan het einde van hun gebruiksduur waren.

Het verschil met de oude bruggen ligt in het feit dat de dragers toen in het water stonden. Bij de nieuwe bruggen rust de brug op beide oevers waar zij daar ondersteund worden door een dragende betonnen constructie. Het composiet waaruit het brugdek is opgebouwd lijkt niet bestand tegen zware druk?

Waarschijnlijk heeft het scheuren -en de slijtage van het brugdek te maken met de te zware belasting van onderhoudsvoertuigen die het park over de brug moeten  betreden. Het is niet bekend of meerdere van deze bruggen in de Beverwaard ook al slijtage vertonen waar voertuigen gebruik van maken van de bruggen?

Een deel loopt hellend af naar beneden waarschijnlijk is dat een zwak punt van de brug? Nu blijkt juist dat op dit punt, waar het aflopende gedeelte begint, scheuren overdwars ontstaan, en de aangebrachte grijze korrel slijt ook op het zelfde punt waardoor nu het composiet zichtbaar wordt (zie foto1)!

Composietbruggen    

Bruggen van hout, staal of beton, daaraan zijn we gewend.Maar bruggen van vezelversterkte kunststoffen, oftewel composiet, zijn nog vrij nieuw. Zo nieuw dat er zelfs nog geen standaardnormering voor is. Rotterdam heeft vooralsnog als enige gemeente in Nederland de kennis in huis om composietbruggen op kwaliteit en veiligheid te kunnen toetsen. Het Ingenieursbureau van gemeente Rotterdam kan composietbruggen beoordelen, construeren en ontwerpen.

Nieuw bouwmateriaal met vele voordelen

Composiet bruggen hebben een lange levensduur, kunnen in zeer korte tijd geplaatst worden en zijn licht in gewicht en vrijwel onderhoudsvrij. Maar omdat het om een nieuw bouwmateriaal gaat, is het niet eenvoudig de kwaliteit van een composietbrug te beoordelen. Veel opdrachtgevers in de grond-, weg- en waterbouw zijn hiertoe nog niet in staat. Rotterdam kan zich inmiddels koploper noemen op het gebied van composietbruggen, omdat de stad al jaren geleden begonnen is met kennisverwerving.

Composiet als alternatief voor hout

De aanleiding voor het gebruik van composiet ontstond bij de sector Buitenruimte van gemeente Rotterdam, die belast is met het beheer van de bruggen in de stad. Rotterdam moet honderden fietsers- en voetgangersbruggen, meestal van hout, vervangen. Maar door de fors gestegen prijs van (FSC-)hout is dit materiaal minder aantrekkelijk dan voorheen. Bovendien is de levensduur ervan beperkt. Composiet kan dan een goed alternatief zijn. Sinds 2008 zijn er al enkele tientallen composietbruggen geplaatst in de stad.

Beoordeling van composietbruggen

Het Ingenieursbureau van gemeente Rotterdam heeft in 2009 in samenwerking samen met TU Delft en Hogeschool Rotterdam een innovatiestudie opgezet om de mogelijkheden van het nieuwe materiaal te onderzoeken. Die kennis, gekoppeld aan de opgedane praktijkervaring, stelt het Ingenieursbureau in staat om andere gemeenten en marktpartijen van advies te dienen en ontwerpen van derden te beoordelen.

Ontwikkeling normering

Bij gebrek aan een specifieke normering worden composietbruggen op dit moment nog conform  beton- en staalconstructies beoordeeld. Daarom werkt het Ingenieursbureau ook mee aan de ontwikkeling van CUR-aanbevelingen en normeringen voor composietbruggen. Het doel is in de toekomst de constructie op basis van een composietnorm te kunnen ontwerpen en beoordelen.

Brontekst: Gemeente Rotterdam https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/duurzame-bruggen/

Tekst en Foto’s; Beverwaardigheden.nl

 

Geef een reactie