Parkeer en verkeerschaos tijdens wedstrijden Feyenoord blijft maar voortduren in IJsselmonde

Omgeploegde middenberm op de Olympiaweg

De parkeer -en verkeerschaos rond de wedstrijden van Feyenoord in ‘De Kuip’ blijft het gebied IJsselmonde maar parten spelen. En het busvervoer, waaronder drie buslijnen, komt in de knel door de verkeersdrukte meestal na de wedstrijd! Het is dan een grote verkeerschaos op de verkeersaders in dit gebied. Er is weer een nieuw mobiliteitsplan om de problemen aan te pakken rond de wedstrijden in de Kuip! De vraag wat houden deze plannen in, en gaan deze de problemen (deels) in IJsselmonde oplossen?

Er liggen toch nog genoeg kansen om de supporters te laten parkeren. Naast P+R Noorderhelling, waarom ligt daar het lap asfalt nog steeds ongebruikt erbij, en waarom worden de ruim 1700 parkeerplaatsen er niet bij betrokken aan de P+R Kralingse Zoom d.m.v. pendelbussen? Over een aantal jaren zal P5C, naast de voormalige Gamma locatie, sluiten i.v.m. de bouw van de nieuwe oeververbinding dus uiteindelijk treedt er weer verlies op van parkeerplaatsen.

De versmalling van Olympiaweg, in opdracht van de gemeente Rotterdam in het najaar van 2022, zorgt nu voor problemen bij het busvervoer! De weg wordt daar nu geblokkeerd door parkerende voertuigen, half in de middenberm en op de rijbaan, en de RET ziet zich nu genoodzaakt om drie haltes van en naar Keizerswaard te laten vervallen voor-tijdens, en na de wedstrijd! Buslijn 83 loopt ook vast in de verkeerschaos na de wedstrijd op de Groene Tuin richting de Kralingse Zoom, maar ook vanaf de busbaan naar Oud IJsselmonde. Verkeersregelaars zijn daar niet om het e.e.a. in goede banen te leiden! Voor buslijn 144 geldt dat ook richting Ridderkerk vanaf het Zuidplein. Alternatieve routes zijn er bijna niet op dat moment. Steevast lopen deze buslijnen telkens lange vertraging op.

Een voorbijganger woonachtig langs de Olympiaweg aan de Spuikreek bevestigd de verkeerschaos aan deze weg. De middenberm lijkt het strijdtoneel te zijn geweest van een ‘Zwarte Cross’ editie. De boterzachte ondergrond wordt kapot gereden door de auto’s, maar mogen daar staan tijdens de wedstrijd! Overal neemt men de kleinste ruimte in om te parkeren. Zelfs voor de ingangen van de twee flatgebouwen elk 12 hoog. Als daar nu eens de hulpinstanties bij moeten vraagt de bewoner zich af? Er wordt hier niet op gehandhaafd!