Bewoners willen veiliger kruispunt Koninginneweg

De bewoners van Oud IJsselmonde hebben donderdagavond een bijeenkomst gehouden samen met de Gebiedscommissie van IJsselmonde. Volgens hen moet het kruispunt aan de Koninginneweg met Roelantweg, en de van Hoogstratenweg veiliger worden. Vooraf aan de bijeenkomst werd er een demonstratieloop gehouden richting het betreffende kruispunt.

Het gelijkwaardige kruispunt kent veel ongevallen sinds de infrastructurele ingreep een jaar of acht geleden. Volgens de gemeente zijn er de laatste 5 jaar geen ongevallen geregistreerd. Dit is niet zo vreemd, omdat dat dit systeem alleen ongevallen boven de € 10.000 registreert. Dit zorgt voor veel ergernis bij de voorzitter van de Gebiedscommissie van IJsselmonde Dhr. N. Swaneveld, en de bewoners, want er gebeuren regelmatig ongevallen. Sinds het ongeval van afgelopen 30 september waarbij een scooterbestuurster zwaar gewond raakte hebben er al weer twee ongevallen plaatsgevonden.

De verkeersveiligheid in IJsselmonde stond al op de rol van de Gebiedscommissie in de toekomst, maar door het ongeval is deze naar voren gehaald. Uiteindelijk zullen de bevindingen in een plan later dit jaar naar het College van Rotterdam aangeboden worden. Dat het de bewoners menens was bewees de aanwezigheid van veel mensen in een achteraf zaal in de Adriaen Janszkerk. De meeste aanwezigen waren het over eens dat in het hele gebied van Oud IJsselmonde de snelheid te hoog is waar het een 30 km zone is.

De snelheid ligt volgens sommige ver boven de 50 km in meerdere straten zoals bijvoorbeeld op de Bovenstraat, maar ook op de Oostdijk. Vanuit de wijk Waterside steken kinderen over die naar school gaan, en die dijk wordt in de ochtend druk bereden. Op een deel van de Koniginneweg zijn juist een school en een kinderdagverblijf gevestigd, dit deel is extra kwetsbaar.

Veelal bemerken de bewoners dat vrachtwagens vanaf de A16 over de Roelantweg rijden, vaak zijn dit Oosteuropese chauffeurs die de weg zijn kwijtgeraakt. Dit zou komen door een verkeerde bewegwijzering op diezelfde snelweg. De grote voertuigen veroorzaken dan trillingen bij de huizen die niet overal onderheid zijn. Ook de bussen van de RET zouden volgens de bewoners te hard rijden dan de toegestane snelheid van 30 km. Vooral bij de tunnel op de Koninginneweg zorgt het er voor dat het servies in sommige woningen in de kast staat te trillen, aldus volgens een bewoner die daar woont.

Over een ding was men het wel eens, de snelheid op het betreffende kruispunt moet eruit gehaald worden, desnoods met bloembakken, rotonde of met verlichting zoals op de Coolsingel. Een ingreep in de infrastructurele situatie d.m.v. trechter te bewerkstelligen werd ook geopperd. Zelfs de afslag afsluiten vanaf de A16 zou de verkeersdruk zeker verminderen, maar volgens een bewoonster verloopt de communicatie nu niet geweldig met Rijkswaterstaat om überhaupt maar een meting te laten verrichten. Als laatste werd nog een emotionele oproep gedaan door een bewoner die al 45 jaar in Oud IJsselmonde woont. Het zou de gemeente toch niet de kop kosten om morgen vroeg gelijk twee stopborden te plaatsen met twee strepen op het kruispunt om de situatie te verbeteren. De bewoners leggen nu de bal neer bij de gemeente, maar desnoods gaan ze de barricade op voor een veiliger kruispunt aan de Koninginneweg.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.