Verkeersafwikkeling kruispunt Bolnes is sneller geworden

Kruispunt Bolnes
Kruispunt Bolnes
Verkeersafwikkeling tussen Bolnes, Rotterdam, en de oprit naar de A38 is razendsnel geworden. Niet meer op elkaar wachten, maar doorrijden! Nieuwe fietspaden, andere indeling van rijstroken, en een gehele nieuwe verkeersinstallatie moet het huidige verkeersaanbod beter laten doorstromen.

Wekenlang heeft men eraan gewerkt om de kruising van de Rijnsingel bij Bolnes, de Rotterdamseweg, en de oprit naar de A38 zo aan te passen zodat het huidige aanbod van verkeer sneller afgewikkeld kan worden. Het gehele kruispunt lag deze zomer op de schop. Vervelend, maar was noodzakelijk!

Het kruispunt welke de laatste jaren steeds drukker is geworden, met een verouderde verkeersinstallatie voor de aansluiting naar de A15 en A16, kon de stroom van verkeer niet meer aan. Het was veel te traag, en lange rijen van auto’s en vrachtwagens stonden in een file vanuit Ridderkerk tijdens de ochtend en middagspits. Mede gelet op de busbaan die daar nog eens dwars door heen sneed, en de ventweg naar het Reijerpark ergerde menig bestuurder zich daar groen en geel aan!
Nieuwe indeling
Nieuw zijn de twee rijstroken vanaf de A38 richting Beverwaard, van één naar twee. De busbaan richting Ridderkerk vanaf deze snelweg is hierdoor komen te vervallen evenals de ventweg die toegang gaf tot het Reijerpark die men nu alleen kan bereiken door gebruik te maken van het kruispunt aan de Cannenburchtraat bij Beverwaard. Een stukje omrijden dus!
Ventweg opgeheven
De verkeerslichtinstallatie van de ventweg voor fietsers, en voor grotere voertuigen is nu komen te vervallen, maar er is een fietspad dichter tegen het kruispunt gerealiseerd. Deze zijn voorzien van een wachttijd voorspellers, zodat de fietsers ongeveer kunnen zien wanneer zij groen licht gaan krijgen.
Afslag Kievitsweg eerder
De afslag naar de Kievitsweg is weggehaald. Deze lag vlak voor het kruispunt aan de Rijnsingel, en is nu 100 meter teruggeplaatst. De oversteek voor de fietsers richting Ridderkerk en Beverwaard ligt met een fietspad ook dichter naar het kruispunt toe. Hiervoor moest wel ongeveer 50 meter nieuw fietspad aangelegd worden. Alles is een stuk compacter geworden.
Busstroken met wisselstrook 
De aanpassingen aan de busbanen zijn ook ingrijpend geweest. Voorheen was de rijrichting tussen de Rijnsingel en Kastanjelaan een richting op. In de nieuwe situatie gaan de stroken wisselen van rijrichting. In de ochtend tot 14:00 uur is de strook open richting Rotterdam. Nadien deze tijd gaat hij open voor de richting Ridderkerk. De negenogen-installatie voor de bussen zijn hiervoor op ingesteld. Daarnaast worden er niet meer met detectielussen gewerkt, maar met een GPS systeem. De bussen zijn hierop aangepast.
Even wennen 
Ondanks dat het kruispunt ingrijpend is verandert, en op het eerste gezicht vlot het verkeer afhandelt waren er afgelopen week benarde situaties volgens bestuurders Toen vond er een aanrijding plaats midden op het kruispunt, en dat is ongekend. Ook melden automobilisten dat er bijna aanrijdingen plaatsvinden. Of dat iets zegt over de afstelling van de installatie of de verkeersdeelnemers laten we maar even in het midden. Het ziet er naar uit dat het grote kruispunt bij Bolnes de komende decennia voorbereid is op een vlotte verkeersdoorstroming!

Geef een reactie